Možná teď některým z vás následujícími řádky připomenu touhy a sny, které jsou však uloženy někde hluboko, protože jste jim přisoudili nálepku “nereálné”. Možná některé z vás popostrčím k tomu, abyste je neodkládali pořád omílanými “až” a začali jednat. Možná někteří z vás jsou již rozhodnutí, jen potřebuji nějaké informace. A o čem mluvím? Z názvu tohoto článku je to dost patrné. Pojďme se společně vrhnout na zcela základní rady a tipy, jak si přestavět dodávku a okusit cestování/život v ní!
JAK JSEM KE KARLOVI PŘIŠLA…
Psal se rok 2019 a já už nějaký ten pátek přemýšlela, že bych mohla své náklady na život a studium v Anglii snížit životem v dodávce. Peníze, které bych dala do nájmu, ze kterého bych ve finále nic neměla, bych mohla investovat do věci, která by mi mohla dlouhodobě dělat radost. Protože jsem byla student a mé úspory nebyly valné, musela jsem se obrátit na své rodiče o finanční podporu a přesvědčit je, že můj nápad je prostě geniální! Představte si, že za vámi přijde vaše náctileté dítě, jehož manuální zručnost končí výměnou žárovky a řidičské schopnosti jsou na takové úrovni, že vám bylo schopno nabourat auto na parkovišti (ano, skutečně se hodí použít slovíčko nabourat, protože jste museli vyměnit celé světlo, blatník a přední nárazník), a řekne vám, že si chce přestavět dodávku a přejet s ní do UK, kde v ní bude bydlet. Říkám, geniální nápad jsem tehdy měla! Naštěstí mí rodiče jsou stejně blázniví jako já, a tak mi tento sen pomohli splnit.
Nakonec jsem zvládla s pomocí rodiny a přátel dodávku jménem Karel (ano, jméno nese po legendárním Karlu Gottovi, protože jsem v onom období milovala jeho píseň Stále mlád) přestavět a žila jsem v ní během jednoho semestru univerzity v UK. Musím říct, že to byla velmi zajímavá zkušenost. Naučit se být více minimalistická, zodpovědná a vážit si věcí jako je teplo (především v době, kdy mi na dva týdny odešlo nezávislé topení a já řešila počáteční zápal plic) nebo tekoucí vody bez omezení na 20 l barel. Musím však upřímně říct, že pokud bych měla full time vanlife ještě někdy v životě praktikovat, tak by to rozhodně nebylo v deštivé a chladné Anglii.
5 ZÁSADNÍCH KROKŮ PŘI PŘESTAVBĚ DODÁVKY
1. Výběr dodávky
Proces přestavby se může zdát jako ta nejzásadnější část, za mě je ale mnohem zásadnější výběr správné dodávky, na kterou se budete moci spolehnout. Přeci jen samotná přestavba je velmi finančně náročná a nechcete si přestavět něco, co vám za pár měsíců odejde nebo bude vyžadovat nákladné opravy (vím, o čem mluvím).
Je potřeba si ujasnit, jaké jsou vaše požadavky na prostor. Ohodnoťte plusy a mínusy velikosti dodávky – ovladatelnost, řidičský průkaz, prostor, výška a další. Důležité je samozřejmě si určit i cenu, kterou jste ochotni zaplatit. Na řadu poté přichází samotný výběr dodávky, kdy je potřeba koukat na kilometry, stav vozidla, jeho stáří, na co vozidlo předešlý majitel používal, zda bylo bourané, spolehlivost motoru, případná koroze a tak dále. Ideální vozidlo nejspíš nenajdete, a tak je zkrátka potřeba si seřadit priority. V tomto směru mnoho lidí, kteří se přestavbami zaobírají, opakovaně vyzdvihují Volkswagen T4, který má spolehlivý motor, bohužel v tomto případě má často rozsáhlou korozi. Nezbývá vám tedy nic jiného, než googlit, číst různá diskuzní fóra a připojit se do facebookových skupin jako je třeba Nomadem.cz – výměna zkušeností s přestavbami dodávek a bydlením na cestách.
2. Plánujte
Musím říct, že plánování není má silná stránka. Navíc si vše představují jako Hurvínek válku, takže celý můj proces přestavby byl velmi zmatený a spoustu věcí jsem řešila za pochodu. To je přesně věc, kterou bych vám nedoporučovala, protože chyby v tomhle případě stojí nejen peníze, ale třeba také případnou nespokojenost. Zaměřte se na následující:
Jaké jsou vaše očekávání?
K čemu budete chtít dodávku využívat? (Potřebujete vytvořit větší množství úložného prostoru na sportovní vybavení? Chcete v ní převážně bydlet, a tak potřebujete vytvořit co nejvíce praktický prostor?)
Kde budete dodávku využívat? (Je potřeba ji zateplit? Pořídit nezávislé topení? Nebo naopak mít co nejvíce oken k větrání?)
Chcete být co nejvíce soběstační? (např. voda, ohřívač vody, elektřina – solární panel, nezávislé topení)
Chcete, aby bylo rozeznatelné, že v ní bydlíte? (zvažte ne/umístění oken po stranách dodávky)
Narýsujte si prostor a rozmístění jednotlivých požadovaných komponenty v něm. Berte na vědomí třeba i pozici nádrže auta, protože v mém případě mám dřez umístěn právě nad nádrží a tudíž nemám možnost vyvést odpadní vodu (samozřejmě při používání eco jaru) ven, ale pouze do barelu ve skříni.
Určete si finanční rozpočet
3. Sbírejte informace
Právě sběr informací vám může zodpovědět mnoho z výše uvedených otázek. Google je v tomto případě velký pomocník a může vám snížit nejen cenu nákladů na přestavbu, ale taky snížit množství chyb, kterých se dopustíte.
Zdroje, ze kterých jsem čerpala nebo mi připadají užitečné:
Život v dodávce (YouTube)
Adam’s Life (YouTube)
Eagles na cestách (YouTube)
Roman & Káťa (YouTube)
Vanlifeczsk (Web)
Nomadem.cz (Web, FB skupina)
4. Oficiální přepis dodávky na obytný vůz
Existují dle mého tři hlavní důvody, proč se vyplatí jít oficiální cestou a svůj vůz nechat v technickém průkazu přepsat z Nákladní automobil skříňový N1na Vozidlo zvláštního určení M1 SA Obytný automobil. Zde jsou:
Zastaví vás policie a při kontrole zjistí, že vůz nemáte přepsaný. V tomto případě může následovat přinejmenším pokuta
Pokud auto hodláte používat déle, než dva roky, tak vás budou čekat pravidelné kontroly STK, na které má člověk přijet z prázdným nákladovým prostorem (pokud je stále zapsáno jako N1), což se vám díky přestavby pravděpodobně nepodaří (pokud nejste schopni úplně vše vyndat), a tak by váš vůz neprošel technickou kontrolou a stal se nepojízdným.
Při dopravní nehodě by s nelegální vestavbou byl problém u pojišťovny, kdy byste měli neplatné povinné ručení a vše byste museli platili ze své kapsy.
Jak tedy vozidlo přepsat oficiální cestou?
Potřebujete povolení k přestavbě od výrobce, revizi plynu a elektřiny (pokud je součástí přestavby), vážní lístek a přepis v malém a velkém technickém průkazu.
Bohužel právě povolení k přestavbě od výrobce je těžké získat, protože většina společností neuděluje individuální povolení k přestavbám (vím, že to nedělá ani Volkswagen ani Ford). Jak tedy na to? Naštěstí v několika internetových diskuzích můžete najít firmu Tom Car od pana Kahouna, který má povolení k přestavbě hned od několika výrobců a tudíž má povolení přepisovat dodávky na obytňáky (vpodstatě se za vaši přestavbu zaručí jako by ji provedl sám).
Aby se vozidlo dalo klasifikovat jako obytný automobil, tak musí splňovat následující:
– Spaní, které může být tvořeno ze sedadel
– Sedadla a stůl
– Zařízení k vaření
– Skladové prostory
Celý proces kontroly a přepisu u Tom Car je velmi příjemný a tuto variantu legalizace rozhodně doporučuji. Celý automobil zkontrolují, zváží, aby nepřesáhl 2,5 t, provedou testy, nafotí interiér a nahrajou jej do databáze. Následně se změna typu vozidla zapíše do velkého technického průkazu. Celý tento přepis stojí okolo 7 000,- s tím, že potom už jen zajdete na úřad změnit na počkání malý techničák za cca 100,-. To je vše.
Mám pro vás dvě hlavní rady, které vám mohou usnadnit proces schválení přepisu. Ano, může se totiž stát, že přepis nebude schválen, protože přestavba nebude odpovídat požadovaným bezpečnostním prvkům. Abyste se tomuto vyvarovali, doporučuji být v kontaktu s p. Kahounem od samotného počátku přestavby, to je má první rada. Ta druhá je zachování přepážky mezi kabinou řidiče a nákladním prostorem. Zvýšíte tak nejen lepší vytápění vozidla, kdy vám teplo nebude utíkat skrz skla kabiny, ale především celkovou bezpečnost. Navíc v mém případě se p. Kahounovi nezdály třeba rohy nábytků, že by měly být více kulaté, nakonec mi to však schválil, ale právě s poznámkou, že pouze díky tomu, že jsem zachovala přepážku.
5. Testování
Tento bod by se mohl zdát jako nedůležitý, ale zpříjemní vám život, věřte mi. Než-li se do dodávky plně nastěhujete nebo vyrazíte na několikaměsíční cestování, je fajn si vše otestovat a vyjet na víkend někam do přírody. Díky tomu zjistíte, co by bylo potřeba ještě změnit či doladit. Můžete tak přijít na spoustu malých vychytávek, které vás původně vůbec nenapadly (třeba vytvoření moskytiéry – na tu jsem taky přišla až po čase). Tento krok vám pomůže taky s organizací věcí v prostoru, naučíte se, co je potřeba mít při ruce a co můžete někam zahrabat, protože to nevyužívate až tak často.
Závěrem bych řekla jediné – užijte si to! Celý ten proces, protože ho možná zažijete jen jednou v životě. Počítejte s tím, že se chybám se nevyhnete a někdy bude potřeba improvizovat či dokonce experimentovat. Přestavba vám zabere také dost času, ale za tou vší dřinou se nachází kýžené ovoce!
Pokud se na přestavbu ani po tomto článku necítíte a chtěli byste nejdříve zjistit, zda je “to pro vás”, tak jste na správném místě. Svého Karla jsem se totiž rozhodla půjčovat, a tak za poslední dva roky vyrazil na nespočet výletů s dobrodruhy jakými jste určitě i vy! Pro více informací a rezervaci mě neváhejte kontaktovat na FB stránce – Karel&ty.
Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies - Zásady cookies
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.