Výstup na Kazbek 2023 (část 2.)

Kazbek je pro mnohé první vysněnou pětitisícovkou, přičemž v mém případě to nebylo jinak. Na vrcholu jsem nakonec skutečně stála a celý příběh od začátku až do konce shrnuji v článku „Výstup na Kazbek 2023 (část 1.)“. Následující řádky chci pro změnu věnovat praktickým, a hlavně nejaktuálnějším informacím, které mohou pomoct s výstupem na tuto třetí nejvyšší horu Gruzie!

DOPRAVA

Letenky:
Rozhodli jsme se letět napřímo z Vídně do Tbilisi, jelikož Vídeň máme za rohem a hlavní město Tbilisi je od naší cílové destinace (Kazbegi) jen cca tři hodiny cesty. Zároveň byly letenky cenově dostupné – pohybují se okolo deseti tisíc za zpáteční variantu s odbaveným 25 kg zavazadlem. Z vlastní zkušenosti doporučuji kupovat letenky přímo u letecké společnosti, než přes nějakého poskytovatele, poněvadž se potom snáz řeší případné komplikace. Letěli jsme s Georgian Airways, takže kupováno přímo na jejich oficiálních webových stránkách.

Parkování Vídeň:
Z Prahy do Vídně jsme se přesouvali autem. Nedaleko letiště jsou dvě parkovací společnosti, se kterými mám hned několik pozitivních zkušeností – Panda Parken a Holiday Parking. Fungují na jednoduchém principu. Člověk zaparkuje, odevzdá klíče, minibus jej odveze na letiště, které je vzdálené cca 10-15 minut a při návratu jen zavolá a jede zase zpět, kde si auto převezme. Dle mého je to levná, rychlá a bezpečná varianta. Cena od 6 €/den.

Doprava z a na letiště v Tbilisi:
Cestu z letiště na ubytování jsme měli zajištěnou díky naší hostitelce Lili. Přijel pro nás moc milý řidič a půl hodinová cesta nás vyšla na 60 lari (= 500 Kč). Zpáteční cestu jsme si už ale zařizovali sami prostřednictvím aplikace Bolt a stála nás 25 lari (=210 Kč), kdy cena se odvíjí od vytíženosti a denní doby.

Doprava Tbilisi – Kazbegi:
V tomto úseku jezdí pravidelně maršrutka – místní mikrobus, za 15 lari (=130 Kč) na osobu. My jsme se nakonec ale kvůli vlastní pohodlnosti rozhodli pro řidiče, kterého jsme si našli na GoTrip. Vyzvedl nás přímo před dveřmi našeho ubytování a zavezl dokonce až ke Kostelu Nejsvětšjí Trojice v Gergeti, odkud jsme začínali náš výstup. Ačkoliv jezdil jako blázen, tak jsme s ním jinak byli spokojeni, takže nás nakonec vezl i při zpáteční cestě. Nicméně na náměstí v Kazbegi je hned několik řidičů, kteří vás ochotně dovezou do hlavního města, cenu bohužel nevím. Pro představu – náš řidič si za jízdu v jednom směru řekl 230 lari (= 1920 Kč), takže asi 480 Kč na osobu.

UBYTOVÁNÍ

V Tbilisi:
Jelikož se jedná o hlavní město, tak o ubytování zde není nouze. My jsme nakonec využili Booking a zarezervovali si Apartment on Chubinashvili 30, protože se nachází v centru a je za super cenu. Za celý apartmán jsme zaplatili 1400,-/noc. Měli jsme dvě ložnice (pozor, manželské postele), dvě koupelny a kuchyňku, v létě je výhodou i klimatizace. Paní majitelka se o nás moc hezky starala – umí skvěle anglicky, dávala nám různé doporučení na památky, jídlo a další atrakce. Zařídila nám řidiče z letiště, a dokonce nám na výstup na Kazbek poskytla své kartuše. Zamilovali jsme si ji nakonec natolik, že jsme zrušili původní ubytování a strávili jsme u ní čas i při návratu z hor.

Kemp Sebertse (u AltiHut):
Je zde několik míst k postavení stanu a zdroj pitné vody. Kempování je zdarma. Lze využít nedaleko stojící AltiHut, kde mají občerstvení, a dokonce i splachovací záchod! Na této moc krásné nové chatě se dá také spát, ale cena je alpského stylu – nejnižší cena je od 280 lari/os./noc se snídaní a večeří (= 2 350 Kč).

Basecamp u Betlemi Hut:
U bývalé meteostanice se dá spát buďto ve vlastním stanu za 20 lari/stan/noc (= 170 Kč) anebo uvnitř za 40 lari/os./noc (= 340 Kč) v pokoji pro 6 na poschoďové posteli, kdy rezervaci lze provést on-line předem na oficiálních webovkách chaty. Spaní ve stanu je tedy pochopitelně levnější, člověk se kvůli chrápajícím lidem možná také i lépe vyspí a bez problému může využívat všechny sdílené prostory – skromné občerstvení (jen s nápoji), kuchyňku, toalety. Hlavní nevýhodou je, že si stan, spacák a karimatku si musíte nahoru vytáhnout!

STRAVA

Na všechny dny v horách jsme s sebou měli dehydrovanou stravu, nicméně například v Alti Hut se dalo normálně najíst. V civilizaci jsme pak holdovali gruzínským delikatesám. Celkově jsme si z tohoto pohledu Gruzii zamilovali – její kuchyně je bohatá, rozmanitá, se spoustou masa i zeleniny, navíc i v restauracích cenově dostupná. Třeba v Tbilisi můžeme jednoznačně doporučit zamířit na jídlo do „Mapshalia”, kde jsme za čtyři lidi, kteří se nacpali k prasknutí (já si dokonce zbytek brala s sebou) a každý si dal pití, zaplatili 150 lari (= 1 250 Kč).

Kartuše:
Koupi plynových kartuší jsme neřešili, jelikož jsme je dostali od majitelky našeho ubytování v Tbilisi darem. V Tbilisi i v Kazbegi by podle Googlu mělo být hned několik míst, kde je lze zakoupit. Nejde se na to však plně spolehnout, jelikož v Kazbegi je v půjčovně materiálu nevedli, ačkoliv podle informací měli. Obecné doporučení je zakoupit kartuše nové (nepřeplňované) a nejlépe čtyřsezónní, jelikož i v létě mohou teploty v takto vysokých horách padat k -20 stupňům. Článek na téma koupě kartuší v Gruzii z roku 2021 zde.

VODA

Voda je k dispozici jak u AltiHut, tak u Betlemi Hut. V případě nouze lze využít i sněhu. Já s Michalem jsme do vody dávali tablety na čištění vody + pro jistotu i tablety na mineralizaci (voda z ledovce je řekněme destilovaná a její dlouhodobá konzumace dehydruje). Nicméně naši dva parťáci David a Robert nedělali ani jedno a žádné problémy neměli.

SIMka

Používat v Gruzii českou sim kartu se rozhodně kvůli drahému roamingu nevyplatí. Místní si tedy můžete koupit rovnou na letišti, buďto fyzickou nebo e-sim. Cena vyjde na 35 lari (= 300 Kč) za neomezený internet a volání na týden.

POČASÍ

Předpověď přímo pro Kazbek.
Případně lze pak použít předpověď pro vesnici Pasanauri, která leží asi 50 km jižně od Kazbeku.

Co se týče hlavní sezóny, tak ta probíhá cca od půlky června a pokračuje až do konce září. Zimní výstup na Kazbek je pochopitelně taky možný, ale výrazně náročnější. My jsme akci naplánovali na první týden v červenci, přičemž počasí bylo skvělé, podmínky po zimě také (velké množství sněhu) a kolem Betlemi Hut bylo ještě docela málo nasráno, což beru taky jako dost zjevnou výhodu, protože bych to určitě nechtěla vidět na konci září!

TRASA

Podrobný popis jednotlivých dní je k dispozici v článku „Výstup na Kazbek 2023 (část 1.)“.

1. den
Kostel Nejsvětější Trojice v Gergeti – Kemp Sabertse (3 014 m.n.m.)
(vzdálenost: 5,2 km, čas: 2,5 hod, ↑ 845 m)

Začátek dne je u krásného kostela. Následuje svižný stoupák, průchod zarostlou pasáží a jako odměna následuj za dobrého počasí výhled na Kazbek, čelo ledovce a ledovcovou řeku. Stoupání končí v sedle a pak už následuje jen traverz k AltiHut a přilehlého kempu Sabertse.

2. den
kemp Sabertse – Betlemi Hut (3 650 m.n.m.)
(vzdálenost: 3,4 km, čas: 1,5 hod, ↑ 665 m)

Z kempu vede pod čelo ledovce ne příliš jasně daná cesta, člověk může sledovat hned několik mužiků, nicméně do cíle dojde tak či onak. Po cestě lze zahlédnout také ledovcový vodopád Gergeti.

Prochází se první ledovcovou pasáží, cca 1,5 km, která je poměrně snadno čitelná. Pak už jen navazuje poslední výšvih k Betlemi Hut, bývalé meteostanici a basecamp mnohých pokušitelů o vrchol.

3. den
Betlemi Hut – aklimatizace do 4 200 m.n.m. – Betlemi Hut
(vzdálenost: 6,3 km, čas: 6 hod 20 min, ↑ 520 m, ↓ 500 m)

Aklimatizační den začíná u Beltemi Hut a končí v libovolné výšce. Doporučená je hranice alespoň čtyři tisíce metrů, aby aklimatizace měla nějaký smysl. Díky tomuto výstupu je možné si nakoukat trhliny a urychlit tak postup během vrcholového dne.

4. den
Betlemi Hut – Kazbek (5 054 m.n.m.) – kemp Sabertse
(vzdálenost: 15,8 km, čas: 15 hod 20 min, ↑ 1 380 m, ↓ 2 050 m)

Zpočátku se střídají pasáže suťových a sněhových polí. Nástup je pozvolný až po sedlo nacházející se již na straně Ruska, po cestě, hlavně té zpáteční, je v této pasáži nebezpečí padajících kamenů. Od sedla po vrchol je stoupání čím dál tím náročnější až po závěrečnou pasáž se sklonem 40-45 stupňů.

Jelikož po návratu z našeho cíle jsme se cítili dobře, rozhodli jsme si dát odpočinek a následně jsme sešli níže až do kempu Sabertse, poněvadž jsme si chtěli dát oslavné pivo (ehm ehm piva) v Alti Hut.

5. den
Kemp Sabertse – Kostel Nejsvětější Trojice v Gergeti
(vzdálenost: 5 km, čas: 2 hod 10 min, ↓ 845 m)

Aby trasa dolů nebyla stejná jako ta nahoru, tak volíme variantu bez výhledu na Kazbek, jelikož bychom ho stejně měli za zády, za to s výhledem na již známý kostel a závěr naší cesty.

Poznámky:
Odhadovaný čas jednotlivých etap je pouze orientační a vychází z aplikace mapy.cz. Z naší zkušenosti jsme tyto časy byli schopni díky skvělým podmínkám výrazně zkrátit – např.: Výstupový den nám měl zabrat čtrnáct hodin, ale my to zvládli za osm. Etapy, které jsme šli „natěžko docela odpovídaly.

První a druhý den lze spojit, záleží však v kolik člověk začíná. Případně si lze trasu prodloužit a vyrážet už z Kazbegi (= Stepantsminda). Kdo chce ale začít u kostela, stejně jako my, je fajn zkusit stop (turistů jde zde mnoho) nebo někoho z místních taxikářů. Nenechejte se ale natáhnout, někdy požadují neuvěřitelné sumy, třeba i 50 lari (= 420 Kč) za patnáct minut jízdy.

Pátý den může být případný druhý pokus o vrchol, tak jsme to měli na programu i my, či třeba příležitost sejít z Beltemi Hut až dolů ke Kostelu Nejsvětější Trojice v Gergeti. Zkrátka variant je hned několik a každý si je může nakombinovat tak, jak mu to vyhovuje nejlépe.

Odkaz na natreckované jednotlivé dny + možnost stáhnout GPX

RIZIKA

Pohyb na ledovci
Ledovcové trhliny jsou výrazným rizikem při snaze vylézt na tento dle mnohých nejkrásnější vrchol Kavkazu. Je potřeba mít nejen adekvátní materiál (viz seznam vybavení), ale také jej umět použít v případě nutné sebezáchrany, záchrany člověka při plném vědomí, zraněného či dokonce v bezvědomí. Zároveň také umět terén číst a případným kritickým situacím předcházet právě díky svým znalostem.

Zkrátka v tomto směru je potřeba mít poměrně bohaté znalosti, které člověk získá nejlépe v nějakém kurzu. Pro samostudium pak doporučuji následující materiály:
https://www.singingrock.cz/climbing-metodika (od strany 24.)

Výšková nemoc

Aby se člověk správně aklimatizoval, je vhodné dodržet následující: výšku nabírat postupně, takže překonat maximálně 500 výškových metrů za den; provést výstup do vyšší nadmořské výšky s návratem do níže položeného tábora; dostatečné pít, spát, konzumovat energeticky bohatá jídla; nekouřit a nepít alkohol.

Články na téma výškové nemoci a jak ji řešit naleznete zde:

Sluníčko
Sluníčko je na horách silnější a na ledovcích, kdy se od ledu/sněhu odráží, ještě více, takže pravidelné nanášení opalovacího krému PF 50 je na místě. Bez pořádných slunečních brýlí na ledovec, které mají bočnice, přiléhají ale hlavně mají ochranu kategorie 4 se také neobejdete.

Padající kameny
Ledovec ale i samotný horský masiv neustále pracuje a přesně tyto procesy zapříčiňují riziko pádu kamenů. Svou bezpečnost lze alespoň částečně zvýšit brzkým vstáváním, jelikož v průběhu noci se díky zimě stráně s ledem a kameny stanou kompaktnějšími. Ideální je vyrazit na vrchol třeba okolo půlnoci a do tábora se vrátit dopoledne, než se do svahů opře sluníčko a kameny se začnou uvolňovat.

Fyzická příprava
Jelikož je Kazbek zařazen mezi nejsnazší pětitisícovky, tak mnozí podceňují fyzickou přípravu. Často tak na tento vrchol míří lidé během krátkých dovolených přímo zpoza svých pracovních stolů. Nedostatek pohybu před výpravou může skončit ztrátou sil během stoupání a snížením pravděpodobnosti úspěchu dosažení vrcholu. Je tedy rozumné nastavit si před odjezdem pravidelný tréninkový režim, který pomůže zároveň snížit riziko případných zranění.

Pojištění + Lékařská pomoc
Pro pojištění do vysokých hor do 6 000 m.n.m. můžete využít třeba Alpenverein. My všichni jsme nezávisle na sobě toto pojištění měli.

V případě zranění je příjemný fakt, že v sezóně funguje na Betlemi Hut polský záchranný tým „Safe Kazbek“. Doporučuji si uložit telefonní číslo do kontaktů.

VYBAVENÍ

Ačkoliv jsem „nalehko“ nadšenec, tak se kaji, ale jednotlivé kousky zvážené nemám. Nicméně batoh s jídlem na 7 dní a se 2 l vody vážil cca 17 kg, přičemž společné věci na vaření plus stan nesl Michal.

Balení a organizace
– Batoh Deuter Guide 42+8 SL
– Vodotěsný sáček na doklady a mobil aLOKSAK
– Voděodolný sáček na hyg. potřeby
– Vak voděodolný Sea to Summit Ultra-Sil™ Nano Dry Sack (2 x 2l, 1 x 4l, 1 x 8l)
– Jurek pláštěnka na batoh UL (M)

Vaření

Hygiena
– Zubní kartáček GUM Travel
– Koncentrovaná Zubní pasta Ajona Stomaticum
– PIZ BUIN opal. krém+pomáda (SPF50+)
– Gumičky do vlasů

– Hardshell bunda Direct Alpine Guide
– Softshell kalhoty Direct Alpine Rebel
– Hardshell kalhoty High Point Explosion 6.0
– Merino kalhotky Icebreaker Oasis Boy Shorts 200 (2x)
– Ponožky Bridgedale Hike Midweight Merino Endurance Boot (2x)
– Podprsenka Icebreaker Sprite Racerback

– Opthalmo-Septonex
– Izofólie
– Trojcípí šátek
– Pružné obinadlo (12cm, 5m)